Nu drar vi

Efter en helt vanlig fredag med jobb styrde bilen mot Arlanda vid 16-tiden, planet lyfte vid 21.30 med siktet Doha där vi mellanlandade och väntade i tre timmar på planet mot Bangkok. Det kändes faktiskt helt ok att mellanlanda, de sista gångerna vi rest har vi åkt direkt och det är klart det också har sina fördelar.

Väl framme i Bangkok och med bagaget på ryggen + Johannas bagage för fyra månader, köpte vi en stor taxi direkt till Ban Phe där vi fick leta oss fram längst den mysiga stranden och in i små gränder till det mysiga Thaihotellet Laemya Inn. Det var faktiskt riktigt skönt att komma fram vid 23-tiden, helt enkelt bara njuta en kall Chang vid hotellets entré och därefter krypa ner för en helt underbar skönhetssömn. Vårt rum var faktiskt stort och trevligt med en altan, men den hann vi aldrig njuta av eftersom vi direkt på morgonen skulle vidare till Ko Samet. Tjejen på hotellet var en brinnande eldsjäl för området och det kan tänka sig att jag och Micke utforskar dessa omgivningar senare under vår resa.

På förmiddagen, när vi vaknat och ätit frukost med specialthe, körde tjejen på Laemya Inn oss till piren i Ban Phe för färjan över till Kho Samet där vi till slut bokat in oss på Sawasdee CoCo. Vi hamnade verkligen vid stranden, bara en altan emellan som tillhörde hotellets caffé. Vi tänkte tyst var och en för sig själv att rummet låg precis där alla går förbi för att ta sig till stranden, men det märkte vi inget av faktiskt. Caffeet stängde dessutom runt 18-tiden och då hade vi största altanen nästan för oss själva. OK, vi delade den med en massa hundar. Det var två hundmammor och de hade 10-12 valpar, gissa om Johanna njöt. Det lustiga var att näst sista dagen var valparna borta, snopet..

Vi har verkligen haft härligt avslappnade dagar här med sol, bad och god mat. Kan säga att vi druckit Thailands godaste kaffe här på hotellet, och de godaste smooties man kan tänka sig. Solandet har vi verkligen planerat för att slippa bränna oss, stekta 15 min per sida 2 gånger om dagen ha, ha. Joggat och promenerat är det mest avancerade vi gjort och fatta beslut vart vi ska äta, hur kan det vara så svårt. Vi gick till en annan strand två av kvällarna och satt riktigt mysigt vid låga bord, fördel att vara ”yogis” kan jag säga.

När man tittar ut på stranden är det galet mycket folk och man tänker att det ska vara trångt, stökigt och bökigt men det är konstigt nog tvärt om. Något att roa sig med är att titta på allt folk, det är många kineser just nu och de är för härliga människor att studera med alla kameror, mobiler, selfie-sticks, videoapparater. De poserar på alla möjliga och omöjliga sätt och ser verkligen lyckliga ut.

Vi träffade också på ett gäng var av Micke kände den ena killen. Vi spenderade några kvällar med dem och sågs även en dag och spelade Chicago som gav riktigt skadeglada skratt. Först fick D fyrtal och satte ner oss andra på noll, Micke hade vunnit om inte det hänt. I nästa omgång fick Micke fyrtal och vi var på noll allihopa. Helt otroligt att det hände omgångarna efter varandra.

Torsdag, sista kvällen åt vi gott som vanligt, packade sen ihop på rummet och myste,,,

Laddade för flyg

Utsikt från Laemya Inn när vi åt frukost

Te, gjort på färsk blomma, när man droppade lime i téet ändrades färgen

Piren vid Ban Pee i väntan på färjan

Kho Samet

Sawasdee CoCo, vårt rum ligger till höger.