Kamala, måndag 13/4 - lördag 18/4

Finalen på vår resa var Songkran, det Thailändska nyåret. I hela landet firar man detta med vattenkrig, det hängde vi givetvis på. Restaurang Popeye2 sade att vi gärna fick fira med dem så vi tog oss till dem fram på förmiddagen laddade med vattengevär och hinkar. Det var redan full fart på personalen som varvade matlagning med lyckönskningar inför det nya året till dem som for förbi. Man smörjer in varandras kinder med puder och häller vatten över kroppen, eller kastar. Jag kan lova att vi kastade massor på varandra och var dyngsura hela dagen. När Farmor och Hasse for förbi såg vi till att de också blev blöta, igen, hehe. De hade åkt moppe genom Kamala och blivit blöta.

Det var en riktigt, riktigt galet skoj dag. En sväng gick vi bort till Maria och David och kastade med dem också, längst hela vägen kastades vatten. På fler ställen användes isvatten också, faktiskt riktigt skönt. Den sena lunchen åt vi på Popeye2 och stannade där resten av eftermiddagen och kvällen.

Dagen efter Songkran, tisdagen, var det som att en dammlucka slagit igen i hela Kamala. Allt var lugnt och tyst i hela byn och nere på stranden var det ganska tomt. Dagen efter nyår förstås.

Vi var ner på stranden för att Jennie skulle få flyga fallskärm men det fanns ingen båt där, vi solade och badade en stund i stället. Sista doppet för Farmor som åker hem i morgon bitti.

Onsdag den 15 april, min födelsedag, började med ösregn. Vi myste hemma med frukost och kortspel. Då regnet gav sig tog vi oss till Bakery för att fika. Jag och Johanna hade redan spanat in vad vi ville ha. STÄNGT 15 - 24 april, stod det på dörren. Näe, var fikar man då? Vi hittade en glassbar och tog en glass i stället, fika hade varit godare.

Efter glassen sken solen och vi tog oss till norra änden av stranden, låg där ett par timmar och skulle precis äta lunch. Jennie var på väg upp ur vattnet och ropade -"ORM", -"MAMMA". En mindre orm ringlade åt mitt håll, jag låg på sandstranden och solade. Även denna orm sökte sig mot VÅRA solstolar och ringlade in under den Johanna satt i. Där försökte den gräva ner sig i sanden men en snabb Thaiare fick tag i "svansen" och grävde fram den och gick ut i buskarna med den. Jennie vägrade stanna och vi tänkte ta oss hem. Micke ringde först till Surin och frågade ifall de körde fallskärm där så vi kunde ta oss dit. De sa att de kunde komma till oss i Kamala i stället. Toppen, då slapp vi åka över berget.

Jennie åkte och hon var helnöjd, hade sett två sköldpaddor i havet. Sen trissade de mig att jag skulle åka, som plåster på såren för att Bakery var stängt. Jag gav med mig och det kommer jag aldrig att ångra, jättehäftigt och vackert att se Kamala från ovan. Några sköldpaddor lyckades inte jag se.

De sista inköpen gjorde vi på torsdagen, och då hände mycket. Vi hyrde bil för att kunna beta av vår lista. Vi startade på Super-Cheap där vi skulle köpa trekantiga, sköna kuddar till stugan. Lite mer hamnade i korgen först, Micke letade större säckar att stoppa dem i. Jag och Johanna stod vid kuddarna och väntade och plötsligt ville hon ha en cola, jag gav henne plånboken med förmaningen att ha den med tillbaka. Det hade hon också, men hon la den i vagnen. På en minut var den spårlöst borta, stulen. Man får se det positiva, det var lite pengar i den, kameran var kvar och den enda katastrofen var att jag blev av med körkortet, men det ska bytas inom två år ändå. Lite surt, vi struntade i kuddarna då vi tappade sugen.

På kvällen hade vi handlat allt av det viktiga och vi for hem för att göra kväller med lite datortid och pys. Då gav den ena datorn upp. Attans vad tråkigt. Det värsta är att tjejernas dagböcker ligger i den. Hoppas det går att fixa.

De resterande dagarna och kvällarna har vi bara njutit av sol, bad, god mat och trevliga grannar. Och provat alla kläder hos skräddaren förstås, snyggt. Några tårar har jag fällt över att behöva fara härifrån kan jag lova men hemma är hemma och det kommer kännas bra bara vi landar. De andra tre längtar hem nu.

Nu ses vi snart hemma i Sverige, då lägger vi upp korten från denna vecka. Kram och ha det gott

Laddade och beredda för attack

Samlad attack mot förbipasserande pick-up

Bakhåll på en yngre songkranfirare

Tankbilarna gjorde lysande affärer

På dom bara........

Stridsberedda

Man mot Jennie

Hela familjen på stridsmopeden

Mr Lee, en omtyckt lärare

Jennie klar för start.......

....upp i det blå

Fin utsikt tycket båda tuffingarna

Sussie på väg uppåt.......

.....högre och högre.....

.....tufft gjort och grattis på födelsedagen

Grattis från familjen, ett buddhahalsband

Vilken mamma, både motorcykel, och fallskärmsjägare!!

Sista shoppingturen.

Det var härliga vågor sista dagarna