Ko Lanta, lördag 14/2 - torsdag 19/2

Kan man ha det bättre. Bara njuta av dagen, slappna av till ljudet av vågorna, ta ett dopp när andan faller på. Ska sanningen fram ligger man gärna kvar i det blå ganska länge, gärna med cyklop och snorkel även om inga koraller eller speciella fiskar finns nära stranden det som intresserar är korallrester, småsnäckor och småfisk. Havet svalkar knappt med sin temperatur närmare 32 grader.

I lördags tog vi oss till Ko Lanta. Vid 9.30 dök bussen upp för vidare transport till Piren där färjan söderut väntade. Thaiarna är otroligt bra på transporter och det har hittills alltid klaffat för oss, så även denna gång. Jennie och Johanna fick kliva på färjan för att ta sittplatser, jag och Micke med allt bagage avvaktade den värsta stormen av folk som hade bråttom att kliva på. Det var ett smart drag då våra väskor var lättillgängliga när vi nått Ko Lanta. Det kändes som färjan var fylld till närmare sista plats då vi lade ut från kajen, med finns det hjärterum så finns det stjärterum. Vi plockade upp folk både från Phuket och Reiley efter färden och man undrar var alla fick plats. Antar att det gått att få på ett gäng till.

Tidigare har vi bott på Khlong Dao Beach i norra änden av ön. Nu ville vi se något nytt och hade spanat in en resort på en strand längre söderut, "Lanta Riviera Resort" på Khlong Khong Beach". Enligt sidor på nätet skulle priset ligga på ca 1200 bath + extra säng, ganska ok tänkte vi. När man kliver av färjan I Baan Saladan är det bra att veta ungefär vart man vill då det står en hel hop med hotellraggare och väntar. Det är ingen risk att man blir utan boende. Vi hittade "vår" raggare även om han trodde att han raggat upp oss, bra förhandlingsläge. Vi fick ett rum med extrabädd för 800 bath, det är hälften av vad vi räknat med.

Framme vid resorten rådde totalt kaos då det var ganska många som skulle checka in, vi fick den sista bungalowen och det tackar vi för. Den var ganska liten men dög gott för oss då både AC och fläkt fanns. Jennie och Johanna låg i poolen nästan hela eftermiddagen, fattas bara annat då Johanna längtat efter pool i Ao Nang. Första intrycket av stranden var så där, lite grövre sand med smal strandremsa, vid lågvatten var det ganska stenigt dessutom. Högre makter var med oss även här då det var lågvatten under natten dessa dagar. Redan andra dagen blev poolen överflödig då vi alla låg i havet och flöt i stället, helt underbart. Poolen var ganska dåligt skött och tredje degen påtalade vi att någon spytt i den då rester låg och flöt, poolkillen gjorde inget åt det och vi badade inte mer i den.

Våra luncher åt vi på resorten men på då det var dax för middag gick vi längst stranden. Det finns många riktigt mysiga restauranger med avslappnat stuk längst hela stranden, det är bara att lämna tofflorna "hemma", gräva ner tårna i sanden,  promenera iväg i solnedgången och glida in på den restaurang man finner mysigast för kvällen. En av kvällarna överraskades vi av det första ösregnet när vi promenerade längst stranden, faktiskt härligt. Snabbt som ögat slank vi in på en bar och spelade kort och läskade oss lite.

Vi har knappt hört svenska på hela resan mer än i Ao Nang. Här bor vi grannar med en trevlig familj från Kristianstad. Vi umgicks mest på kvällarna efter middagen eftersom våra dagsrutiner var ganska olika, deras barn var bra mycket yngre än våra. Fick någon "flash back" och minns hur avkopplande det kunde vara på kvällarna när barna hade somnat. Kan lova att kvällarna blev sena, vi hade mycket att tala om och kunde byta lite restips med varandra. De hade nyligen kommit från öarna söderut, dit vi ska ta oss inom kort och några ovärderliga tips fick vi.

En kväll gick vi med Anders och Anna till deras favoritrestaurang "Meeting Point" uppe på huvudvägen. De var sedan flera år vän med restaurangens ägare Oy och jag och Anna fick hjälpa till lite i köket med att skala och dela ingredienser till vår middag. Middagen var jättegod och stället är väl värt ett besök, lite synd att den inte ligger på stranden bara.

Micke och tjejerna hyrde moppe en dag för att spana in någon resort på "Khlong Dao" då Jennie gärna vill bo där någon natt. Siktet var inställt på "DR Lanta Resort" som vi bott på 2004 men 3000 bath per natt är lite i saftigaste laget. Resorten bredvid "Lanta Summer House"med precis samma standard och lika dana bungalows tog 1800 bath per natt. Dit flyttar vi i morgon (torsdag).

Efter lunch tog Micke och tjejerna en tur söderut på moppen för att bara åka, de stannade och tog en läsk vid "Pimali Resort", vägen blir sämre efter det och det kan vara osmart att frakta tre pers på moppe. På vägen tillbaka stannade de vid en gummiträdsodling. Johann gick fram till ett träd och kände på gummimassan som var kladdig och som rinnig koda.

Medan de åkte moppe hade jag det lugnt och skönt i skuggan av en palm. Underbart att få läsa utan att bli avbruten. Förra resan lästa jag "Män som hatar kvinnor" av Stieg Larsson, har nu betat av uppföljaren "Flickan som lekte med elden" och är ni inne på sista boken i serien, "Luftslottet som sprängdes". Vill man ha en lång serie framför sig är det bara att hugga in, mycket text med mycket handling, svårt att sluta läsa helt enkelt. Micke är klar med serien och vi hade tänkt släppa böckerna när vi läst färdigt men Jennie har läst ut sitt bibliotek och gått in på vårat, vi får släpan dem ett tag till.

TjaBa Krabba

Näsan i vädret.

Häftigt larvigt på Mickes skjorta.

Jo, de får också ta ansvar för tvätten.

Middag på "Meeting Point" med Oy, som lagat maten, Anders, Anna, Jenny och Elin.

Eldshow på resorten, syns ofta även på stränderna.

Inbjudande utsikt.

Frukost, kan man sitta bättre.

Lågvatten.

Högvatten.

Regnig solnedgång.

Syskonkärlek, en stund.

Micke har beställt fisk.

Riktigt kelig katt, ville gärna sno maten.

Det funkar.

Gummimassa.

Johanna i solglittret, sen eftermiddagen.

Vad ska vi äta idag tro? Havsvyn är Tipp Topp.