Skoldag, vattenfall och tigrar.

Fredag och lång skoldag, välplanerat inför helgen men här kvittar det vilken dag det är för oss. Tjejerna jobbade på bra, Micke diskuterade och kollade upp att de kan det de gjort. Jag satte mig ner och gjorde veckoplan över deras arbete, känns mer strukturerat och tydligt vad de nu ska göra per vecka för att hänga med.

Rasterna blir mer intressanta här kan jag tro. I dag blev det marknaden vid bron på förmiddagen, där finns mest smycken i alla de former och material. Johanna hittade faktiskt ett par brallor, lika som mig, hur sköna som helst i värmen. Skollunch på hotellets restaurang, tänk att få välja vad man vill ha. Gott också. Rast i poolen är nog också helt ok antar jag.

Kvällens utflykt gick till nattmarknaden med sidovagnsmoppe. Mycket krafs finns det där. Kläder i de flesta modeller, mycket var secondhand. Antagligen skulle men köpt Jeans och tofflor där men shopping suget lyste med sin frånvaro. Vi köpte fler galgar till tvätten för 5 kr och tjejerna köpte apelsinjuice som smakade både salt och socker, läskande faktiskt. Sidovagnstjejen väntade troget på oss när vi var färdiga, hon hade sonen med sig och han hade full koll på att vi var klara. När vi var tillbaka på hotellet bokade vi Taxi med henne till morgondagens äventyr.

Vid 9-tiden blev vi upphämtade av Taxichauffören. Vi fick åka nostalgiskt i en Mercedes från mitten av 70-talet, då kan man snabbt räkna ut att bälten saknades.  Micke tycker det är läskigt att åka Taxi här därför fick jag sitta fram och skymma sikten. Vårt mål var Erawan vattenfall. Chauffören körde ganska lugnt och rekommenderade oss att även se en otroligt stor och djup damm ovanför fallen, alltid skoj att se något annat. Vattennivån visade på 175 m och var då ganska välfylld. Skulle vara intressant att se den tom också.

Framme vid Erawan lovade starten av stigen upp mot vattenfallen gott, asfalterad gångväg. Fallet består av 7 nivåer, den högsta är man framme vid efter 2,2 km promenad. Vi promenerade på och tänkte att "Detta är en baggis". Efter fall nr 2 var det dock stenig och jordig stig som gällde med djungeln runt om. Vattenflaskor och annat plastigt skulle man också lämna ifrån sig vid fall 2 för att undvika nedskräpning. Vi tog, som tur var, med våra flaskor (både upp och ner). Något ätbart hade varit toppen att ha med sig.

De fallen längst ner var nog de vackraste men vi är glada att vi tog oss hela vägen upp. Det kostar energi att ta sig hela vägen, speciellt för tonåringar. Jennie blev vansinnigt hungrig och yr på höjderna och de sista 50 m gick jag och Johanna själva och fick en Fransman att fota oss när vi badade. Jennies yrsel berodde nog också på hennes ormskräck, inte för att vi såg någon men jag är helt säker på att de fanns i närheten och det var nog hon med. Duktig kämpartjej som fixade detta. Johanna är mer rädd för myror, hon skriker till ibland men det går snabbt över, kämpe hon med. Vägen ner gick fort, vi stannade och badade i det roligaste fallet där man kunde åka "vattenrutschkana" från stenblocken.

Väl nere vid parkeringen, efter 4 timmars vandring, stod vår Taxichaufför och nästan hoppade, han var orolig att vi skulle missa "Tigertemplet" som vi också hade bokat med honom. Vi hade tänkt äta innan vi for vidare, det var bara att hoppa över. Chauffören körde som en tok för att "hinna i tid" till templet, Micke skulle göra i brallan om han satt fram. Jag tror på Buddha och att allt sker när det sker, det gjorde chauffören med som släppte ratten och bad vid Buddha efter vägen.

Tigertemplet "Wat Seua" var ganska dyrt men något man bara gör en gång i livet. Känns både OK och fel att åka till detta tempel. OK för att man stödjer herrelösa djur som annars går döden till mötes, fel för att vi i Sverige ser till att djuren har det "tipp topp" på djurparkerna. Man undrar om tigrarna, som satt fast med kedjor, är drogade eller inte, eller om de bara är mätta och belåtna. Övriga vilda djur har det nog OK och betar fritt på området. Lite häftigt var det att se dessa djur bli matade med nån typ av betor, till och med hästarna åt dem, Vakterna åkte på vägen med lastbil och slängde ut mat till djuren på vägen, Djuren kom springande från alla håll och de buffade lite med varandra trotts att det fanns gott om mat. Ex på djur som fanns i området var dromedar, oxar, nån typ av kor, vildsvin (de var läskigast), tupp o höns och sen vackra påfåglar (det var länge sen man såg så vackert uppspända)

Tillbaka i Kanchanaburi var vi rejält hungriga efter att enbart ätit "stiky rice" och druckit cola vid vattenfallen. Klockan var då runt 5. Mat, vila och internetcafé ägnades kvällen åt.

Skolarbete på balkongen.

Johanna och pappa, bad vid nr 4

Jennie och Johanna vid Nr 4

Nr 5

Fall 6,5, bara 5 min promenad kvar.

Johanna och Sussie vid Nr 7

Tigerungar på templet.

Påfågel på sitt vackraste sätt.