Chiang Mai, torsdag 5/2 - söndag 8/2

Restaurangen mitt över gatan är verkligen ett toppenställe både till frukost och lunch. Trevlig och mysig miljö, god mat till bra pris. På torsdagen åt vi frukost lite tidigare för att vara färdiga innan vår hyrbil skulle anlända vid nio. Biluthyraren kom gående strax efter nio för att skriva kontrakt, bilen fick vi vänta på ända till halv tio. Vi hoppade in i bilen, en Toyota Vios, och körde iväg. Vårt mål var att åka till Phayao. En mindre stad vid en sjö.

Vägen gick genom små städer och byar, genom djungel och över berg. De etapper som gick över bergen var riktigt kurviga och åksjukekänslan gjorde sig påmind. Efter ca tre timmar var det riktigt skönt att få kliva ur bilen och gå en bit längs sjön så våra magar fick slappna av. Phayao verkade vara mer ett ställe för Thailändare för just ingen verkade tala engelska på restaurangerna. När vi skulle beställa lunch blev det lite knasigt, vi hade svårt att bestämma oss och servitrisen frågade om vi ville ha kyckling. Jag svarade -"Ja" eftersom jag tänkte att vi skulle äta någon typ av mat MED kyckling. Johanna beställde stekt ris med kyckling och servitrisen tittade lite konstigt på oss. Då gick det upp ett ljus, jag hade antagligen beställt in en HEL kyckling till oss alla, oj, hur gör vi nu. Vi förstod att det kulle bli krångligt att ändra beställningen. Vi tog in en stor stekt ris till kycklingen att dela på. Det visade sig beställningsmissen var av godo, vi tyckte det var supergott alla fyra.

Vi bestämde oss för att ta en annan väg "hem" för att slippa den krokigaste delen av vägen men då var vi tvungna att åka nästan till Chiang Rai. Om vi ändå nästan är där kan vi lika gärna kolla in stan lite snabbt. Ett tempel inne i stan blev det "Wat Pra Kaew". Där frågade vi var "The White Tempel" låg, ser vackert ut på bild. Vi hade tur, det låg precis söder om Chiang Rai efter den väg vi skulle ta "hem".

"The White Tempel" var något helt annorlunda mot alla de tempel vi sett. Det för tankarna till snö och är sagolikt vackert, helt i vitt och spegelmosaik. Bilder och utsmyckning visar nog vad som väntar de som "hoppar över skacklarna" men var väldigt tilltalande gjort. Synd att det var förbjudet att fota inne i templet då det var en enorm målning med massor av talande små detaljer av nutidskaraktär t ex "Superman", "Pepsi-lastbil", "Converse" skor, eländet vid "Twin Tower" och mycket, mycket mer. Högst upp satt Buddha avbildad på en döskalle och tittade ner (på dagens materiella och ibland eleka) värld.

Den stora blomsterfestivalen gick av stapeln under fredag - söndag. Det ska vara den viktigaste festivalen i Chiang Mai och samlar folk från hela landet. Vackra blommor i alla möjliga former och färger gick att skåda på blomsterutställningen i Buak Hat Park. Jag lovar att det fanns många vackra blommor representerade, men vackras är nog i vilket fall Orkidéerna. Hungrig behövde man inte heller vara, det fans nästan lika stor yta med matstånd som blomsterstånd.

Den största upplevelsen av festivalen var i alla fall att se den vackra, helt fantastiska blomsterparaden på lördagsmorgonen. Gigantiska "vagnar" vackert utsmyckade. Flickor med vackra håruppsättningar, olika befolkningsgrupper mm. Vår tanke var att se paraden och sen äta frukost, men efter en timme var paraden fortfarande i full gång. Vi får missa slutet och gå och äta frukost, tänkte vi. Sagt och gjort, vi åt en god frukost på en bakgata där det var lugnt. Paraden fortsatte långt efter vi hade ätit färdigt, den höll på i över tre timmar. Efter paraden tog vi det lugnt vid poolen ända till kvällen då vi tog oss till Natt Bazzaren för middag.

Självklart har vi köpt "bälsignade blommor" till bilen"

Inget ovanligt, en tungt lastad lastbil som börjat åka bakåt i en uppförsbacke.

Beställningsmissöde

Det vita templet.

Bron till templet, ser mindre snälla ut.

Bönande händer, kanske (före ingången).

Pilkastning vid blomsterutställningen.

Orkidéer.

Bonsai träd.

Diverse blommor i arengemang.

Finns också ofta i våra hem.

Micke och Johanna utmanar en man på att ställa flaskor på tvären, de lyckas faktiskt båda två till publikens jubel.

Gamla bilar och vackra flickor finns i paraden.

Vacker håruppsättning (säkert tungt).

Smyckade cyklar i paraden.

Vacker

Riktigt schabrak till vagn, uppbyggd över en pick up (hur ser chauffören).

Häftigaste Tuc-Tucken i Chiang Mai, med bra basdunk i ryggen.