Chiang Mai, lördag 31/1 - onsdag 4/2

Tågresan till Chiang Mai gick toppenbra. Vi lämnade Bangkok vid 22-tiden och ganska snart kom "tågNisse" för att bädda våra sängar. Mys med lite tilltugg, kortspel och en god bok var vi värda innan vi släckte för natten.

Jennie, Micke och jag vaknade ganska tidigt och åt vår medhavda frukost, en jätte baguette,  runt åtta. Johanna hon sov och sov, vaggad av tåget, till ljudet från rälsens skarvar. Det låter verkligen "dudunk, dudunk" som på den gamla tiden, inga helgjutna skarvar här inte. Medan tåget tuffade fram (dieseldrivet) genom landskapet vilade tjejerna, Micke läste och jag hade svårt att släppa blicken från naturen som svepte förbi. Bergen i bakgrunden, träd, blommor, risodlingar, bönder i arbete, boskap, små byar och mycket mer.

Vid 13.30 tiden rullade äntligen tåget in på perrongen. Vi var förberedda på alla "hotellraggare" som står och väntar in turisterna när man kommer fram. Lite smarta var vi då vi tog god tid på oss att komma av, en hotellraggare stod kvar men hon hade enbart dubbelrum. Vi avfärdade hennes enträgna försök "-Det finns inga rum för fyra personer i hela Chiang Mai" med att äta lunch.

Sist vi var i Chiang Mai bodde vi på "Top North Guesthouse", halvsunkigt men helmysigt. ´Vi ville egentligen bo där men med tanke på skolarbetet valde vi bort "Top North" och åkte till "Anodard hotell". Det visade sig vara ett smart drag, rymliga rum, bra skrivbord, stora sängar (lite hårda men vi har vant oss), en pool och trevligt bemötande. Priset, 765 bath per natt, det är ungefär vad vi betalade på "Top North guesthouse" för två år sedan. Frukost äter vi gott och billigt på restaurangen rakt över gatan, får nästan kämpa för att komma över 300 bath.

Söndagen och måndagen ägnade vi till största delen åt skolarbete då vi halkat lite efter i Bangkok. På rasterna blev det mat och dopp i poolen. Jennie och Johanna kan verkligen lägga manken till och arbeta på bra med skolarbetet när det krävs. Micke fick promenera ut på stan för att leta hink att tvätta den växande tvätthögen i. Efter ca en timme var han tillbaka, den enda hink han hittade var egentligen en hink som såldes med saker till Buddha, micke lyckades fåå köpa den tom.. Tvätten torkar bra här, ovanför AC aggregatet. På söndagskvällen tog vi en "TuckTuck" till "Natt Bazaren" för att äta middag och spana in utbudet. Av någon anledning dras vi till Tesco/Lotus, vet inte varför. På måndagskvällen hade vi dock anledning att åka dit då vi behövde handla ny kabel till kameran, den gamla ligger kvar på balkongen i Bangkok. Miniräknare, färgpennor och linjal behövde vi också.

Vi trodde att det som vanligt skulle finnas nån typ av taxi utanför när vi kom ut, men inte. Antagligen för att vi kom dit så sent att de nästan skulle stänga. Det var bara att börja gå mot centrum och hoppas på det bästa, till slut dök det äntligen upp en "TuckTuck". Vi hoppade nöjda in och chauffören gasade iväg, vilken galning. Killen som körde gasade på rejält och det gick nästan på två hjul genom kurvorna. Livsfarligt, med skräckblandad förtjusning klev vi ur, honom åker vi aldrig mer med.

Efter tjejernas ihärdiga pluggande tog vi oss en ledig dag vid poolen. Det behövs för vi är fortfarande "- Bleka som Norrmän" som Jennie säger. De flesta upplevelser har gett oss skugga eller tak, därför är vi fortfarande ganska bleka. Det är klart, lite uppfriskande färg har vi fått. Tisdagens enda uppdrag var att boka matlagningskurs och hyra bil, vi lyckades riktigt bra med det. Vi var till en toppenbra reseförmedlare som gav oss bra rabatter, hur hon nu kunde göra det. På kvittona skrev hon rätt priser men hon prutade allt, som allt 600 bath på kurs och bilhyra (det håller vi tyst om). Vi vet att de som betalade på matlagningskursen betalade fullpris.

På onsdagsmorgonen blev vi upphämtade av en minibuss och begav oss till matlagningskursen. Vi var indelade i två grupper och i vår grupp var ett äldre par från Australien och en kille från Canada (Vancouver) med. Kursen startade med att varje deltagare fick välja ut olika maträtter att tillaga från en folder. Vi hade redan gjort upp en plan för hur vi smartast skulle välja. Jag och Jennie skulle nog ha bra nytta av varandra därför valde vi ut samma rätter. Micke och Johanna valde  rätter sån de hamnade tillsammans då Micke är mer van i köket och skulle ha lättast att hjälpa Johanna det behövdes.

Övriga deltagare åkte till matmarknaden för att  inhandla ingredienser medan vi fyra, som varit på matmarknad otaliga gånger, valde att stanna kvar på skolan för att lära oss beskära grönsaker lite snyggt. Det var jätteroligt, men i vissa fall lite klurigt och svårt, slutresultatet var vi ändå riktig nöjda med.

När de övriga deltagarna var tillbaka beundrade de våra konstverk. Där efter fick vi lära oss skillnaden på olika rissorter och hur de tillagas och förvaras i väntan på att bli uppätet. På rasten fick vi tilltugg i form av olika frukter, riskaka och "Sticky Rice".

Sen var det matlagning för hela slanten. Micke och Johanna gjorde Panaeng Curry pasta och tillagade med kyckling, Thai stile nudlar (Pad-Thai), Kyckling i kokosmjölk (tom-kaa-gai), Papayasallad (som-tam) och mango med "sticky rice". Jennie och jag gjorde Gröncurry pasta och tillagade med kyckling (gaeng-keau-waan-kai), Fried Cashewnut med kyckling (kai-pat-med-ma-maung-him-ma-pan), Hot and sour räk soppa (tom-yum-kung), vårrullar (pho-pea-thod), Waterchestnuts in coconutmilk (tub-tim-krawp). Just de där Waterchestnuts var spännande då de röda "bären"  såg otroligt goda ut på bilden, vi hade ingen aning om vad det var. De röda "bären" visade sig vara vattenkastanjer som legat i Grenadin och därefter tillagats, supergott.

Hela kursen var jättebra och pedagogiskt upplagd, vi fick själva dela ingredienserna, fräsa till dem i rätt ordning i wooken och röra om. Det var så enkelt och bra upplagt att tjejerna klarade av allt själva. Nu har vi fyra superkockar i köket, kan det bli bättre. (fler bilder kommer ut på http://www.cookinthai.com/webphoto.php klicka på den 5 februari, de ligger ca en månad efter)

Jag lovar att vi var proppfulla av mat och efterrätter när vi vid 15.30 åkte tillbaka till hotellet, vi orkade knappt röra oss. Det blev läsning och bad fram till kvällen. Då ville Jennie och Johanna till PIZZAKOMPANIET och äta middag. De lyckades klämma i sig varsin liten pizza, jag och Micke delade på en liten och det räckte gudagott.

"TågNisse" bäddar våra sängar.

Nypåstigna.

Kortspel funkar bra i nybäddad säng.

Vy ifrån tåget.

Rast och gympa i poolen.

Kvällsutsikt från hotellets brandtrapp, någon balkong finns inte.

Sushi.

Johanna provar också.

Johannas konstverk.

Jennies konstverk.

Frukt dax.

Laddad för matlagning.

"In action". Räksoppa, supergod.