Jullov fortsätter

2/1 - 5/1

Hoppsan, på tisdag morgon sov vi lääänge och vi väckte Jennie och Johanna först vid 10.30. Efter en sen frukost åkte vi över till Surin Beach i den skramliga, skruttiga Jeepen som vi hyrt till fredag morgon. Vi badade en stund i havet med farmor och Hasse innan vi for vidare till Bang Tao Riding Club. Vi åkte till ridklubben på "vinst och förlust" då vi låtit bli att boka tid. Naturligt vis var det fullbokat, för att vara på den säkra sidan bokade vi tid till torsdagen. Men vad skulle vi hitta på nu? Hmm, vi åkte till SuperCheep för att införskaffa luftmadrasser tills morfar och farfar kommer. Naturligt vis hamnade det mer i kundvagnen än två luftmadrasser, torrvaror och en "gammal" kokosnöt till exempel och Micke köpte faktiskt en ny skjorta.

Kvällen middag åt vi på Surin Beach, bäst att passa på att äta på andra ställen när man har bil. Mätta och belåtna for vi sedan hem för att avsluta kvällen på balkongen. Varje kväll vid 23 tiden börjar ett par katter att slåss, så även denna kväll. De fräser, morrar och för ett himla oväsen men i kväll "small det till" och blev tyst......... Den ena katten blev överkörd, den överlevande katten blev nog lite förvånad och fattade inte vad som hände. Han gick fram och försökte få kontakt med den "platta" kompisen men lommade sedan förvånat iväg. Undrar om det blir tyst på kvällarna nu????

På onsdag morgon hoppade vi upp lite tidigare då vi bestämt att hälsa på farmor och Hasse på Surin Beach Resort för att bada och åka vatten rutschbana. Vi hade en skoj dag och tävlade i de två banorna. Vi använde lite olika tekniker för att åka fortast och vi vann någon gång var allihopa Jennie, Johanna, Hasse, Micke och Jag. Hasse var lite smart då han, utan att säga syftet, smorde in sig i solkräm. Efter det var han svårslagen, sanningen om farten uppdagades senare och den "vallan" lade vi på minnet.

Efter allt badande svängde vi förbi hemma och duschade innan vi for vidare mot Karon och Kata. Farmor och Hasse hade beställt glasögon i Karon hos en optiker och det var dax att hämta ut dem. Glasögonen var färdiga efter lite små justeringar av bågarna och vi kunde skramla vidare mot Kata där det var tänkt att vi skulle äta middag på Dinopark. Det var fullsatt på den restaurangen men vi kanske skulle kunna få ett bord om vi väntade i 20 minuter. Vi insåg att vi dessutom skulle få vänta på maten när den väl var beställd och vi var hungriga nu. Nu var goda råd dyra, buffé måste vara bra om man vill ha färdig mat snabbt. Karon/Phuket Orchid Resort har buffé varje kväll, om de gör buffé varje väll måste de dessutom vara vana och bra på det, vi åkte dit. Det var ett bra val, maten var jättegod och det fanns något för oss alla. Stek, kött, kyckling, ravioli, lax i sås, lasagne, broccolisoppa, pasta, köttfärssås och ett helt bord med kallskuret och efterrätter i fler varianter. Johanna åt sig nog mätt på salami som hon saknat, Jennie åt mest spagetti och köttfärssås men smakade annat också. Vi vuxna smakade nästan allt och jag gillade till och med laxen i sås, snart äter jag nog allt. Vi passade dessutom på att titta hur hotellet såg ut, poolområdet kan man då inte klaga på. Nöjda med kvällen skjutsade vi hem farmor och Hasse till Surin och på väg hem svängde vi förbi vid Gerd och Jannes restaurang för att säga hej. Naturligtvis blev klockan nästan midnatt innan vi var hemma.

Det var två trötta tjejer vi väckte på torsdag morgon. De kvicknade snabbt till när de insåg att det var riddag. Vi åt frukost och sen hämtade vi upp Inger som ville med och titta när tjejerna red. Hasse hade hyrt moppe för att se sig omkring. Jennie och Johanna frågade efter de hästar de haft tidigare men Jennies häst var flyttad till Bangkok och Johannas hade skadat sitt knä. De ville rida i paddock och det gick att ordna, Jennie fick en häst som hette Saadam och Johannas hette Lucky. Det gick jättebra att rida i paddock och hästarna var lydigare än de var den gången vi red på stranden. Alla människor är så hjälpsamma i detta land, så även här. En kille var in och manade på för att hästarna skulle trava, vi fick säga till att de ville bestämma själva så han lommade ut igen, stackarn. Det var en varm dag och efter ca 35 minuter orkade inte tjejerna rida längre, nästa gång får vi boka tid kl 9 i stället för 11 då det är svalare.

Svettiga och varma satte vi oss sedan i bilen och for mot Phuket town för att gå på "Phuket Aquarium". Vi hamnade först lite fel men hittade då istället ett bra matställe, toppen då hungern gjort sig påmind och då speciellt Jennies. Vi åt alla fem Fried Rise med kyckling, gott, gott. Tänk att en så vanlig och enkel rätt kan smaka så olika, mer eller mindre gott men alltid gott. Med nya krafter hittade vi rätt med en gång. Intressant med vackra fiskar, krabbor, elektriska ålar, muränor, humrar, rockor, tigerhajar mm, mm. Absolut värt ett besök om man befinner sig i Phuket.

Efter den intressanta turen på Phuket Aquarium styrde vi bilen mot, ja just det, Go Kart banan. Hasse mötte upp oss där och vi fick en match mot varandra. Jennie och Johanna körde samtidigt som oss, synd nog var Johannas Go Kart strypt så hon kunde inte köra som hon ville. Tror Micke vann vår inbördes match och ifall vi hinner köra en gång till, innan Hasse och Inger åker hem, får vi köra de värre maskinerna.

På väg hem efter Go Karten åkte vi över Patong och de hemska backarna. Där mitt i backen mellan Go Karten (Katu) och Patong stod en Pick Up med nosen i vår färdriktning. Vad är nu detta, tänkte man. Det var en av de dagliga stoppen i uppförsbacken. En Pick Up hade inte ork nog att ta sig upp, en annan hade backat upp mot den, i färdriktningen,  för att lasta av lite och orka vidare. Vad händer, jo vi fick också stopp, Jeepens koppling var ganska slut. PANIK i backen, lee & vinka. Jag stod på bromsen sen fick Micke (som körde) sköta gas och koppling så vi kom iväg. Allt gick bra, hade känts pinigt att få stopp där. Vi fick även känna på Thaiarnas typiska temperament:  ska nått göras tar det en hiiimla tid men ska man från punkt A till punkt B ska det gå fort som bara attan.

Jeepen hade vi hyrt till fredag morgon. Micke passade på att skjutsa över Jennie och Johanna till Farmor och Hasse på Surin innan han lämnade tillbaka den. Det kändes faktiskt bara skönt att lämna tillbaka den efter dessa händelserika dagar, skönt att ta fram cyklarna igen. Micke hämtade sin cykel hos "vår" cykelrepparatör, ny och fin framgaffel sitter nu på plats. Jag och Micke ägnade dagen till tvätt, städ och hemsida.

På eftermiddagen tog Micke lokalbussen till Surin och badade lite han med innan de åkte med bussen hem igen. Jag mötte upp dem på cykel och vi trampade till Popeye och åt middag. På kvällen kom familjen Åhlin över, det var verkligen skönt att vara hemma en kväll. Vi har kuskat runt ganska mycket på lovet och ofta kommit hem sent. En sak vi verkligen tänkt göra under lovet är att snorkla. Nu är det så att havet varit ganska grumligt hela hösten, vi inväntar "bättre" snorklingsväder med klarare sikt. Snart har vi tröttnat på att vänta och åker nog på en tur ändå.

Vi fick upp vår kokosnöt.

Målgång,,,,,

målgång,,,,,

tävlingen avgjord, Hasse vann.