Nyårshelg

30/12 - 31/12

Hoppsan så det kan bli när man är trött. Några av dagens bilder halkade med av bara farten i går, sånt som händer men nu ligger de rätt.

Johanna var till Angelica och Emelie på förmiddagen, Micke och Jennie var hemma och jag for med Lena en snabbis till GK´s (en liten kläd shop). Jag köpte faktiskt ett par shorts till mig, Puma, som Johanna blev lite avundsjuk på då det inte finns i hennes storlek. På hemväg svängde vi förbi vid en blomster trädgård, gissa om man blir sugen på att handla. Det är synd nog svårt att frakta hem till Sverige.

Jennie har flera gånger sagt att hon är sugen på att åka till  restaurangen Baan Mai för att bada. Där kan man få massage också och det tyckte vi lät trevligt. Johanna åt lunch hemma med oss innan vi for iväg. Nu är det så att den där klädbutiken GK´s ligger granne med Baan Mai och vi började med den. Tjejerna hade med sig egna pengar att handla för. Johanna har fått "pippi" på Puma linnen medan Jennie har svårare att hitta nått hon vill ha men till slut köpte hon i alla fall ett linne hon med. Sen var det poolen som gällde, efter en stund dök familjen Timmer också upp. Micke och tjejerna hade tänkt få massage men tjejerna hade skoj i vattnet och ville spara till en annan dag och Micke hann bara få 30 minuter då massören var upptagen senare. Micke var nöjd ändå eftersom det även finns en bastu vid poolen.  .

Mot skymningen var det bara en sak kvar att göra, äta middag. Var skulle vi äta? Vi hade kunnat äta på restaurangen där vi var men enligt rapporter från julafton (buffén vi missade) springer det råttor på bjälkarna i restaurangen, något som kan vara mindre uppskattat. Vi äter där en annan dag när vi kan uppskatta de små liven lite bättre, hi, hi, eller kanske phiip, phiip. René och Lena hade tidigare ätit på en fransk restaurang som ska vara toppenmysig, vi bestämde oss för den och trampade mot byn. Restaurangen var verkligen mysig, vi bestämde oss för att börja på övervåningen där man kan sitta i soffor och mysa. När vi fick in menyn höll vi på att trilla baklänges, de hade höjt priserna rejält nu till högsäsongen. Maten var lite dyrare än på andra ställen och det hade vi räknat med men drycken var tre till fyra gånger så dyr och skulle kosta nästan lika mycket som maten, våra planer ändrades i all hast och vi gick till "Paviljonen" i stället. Vi åt god mat och drack både läsk, öl och vatten, notan slutade ändå bara på vad bara drycken skulle ha kostat på den föregående restaurangen. Snåljåpar kanske, men vi hade inte brytt oss om det var något speciellt som skulle firas, nu var det vanlig kväll. Som nästan alltid när man sitter och äter kommer det förbi försäljare, så även i dag. Hon som sålde ville verkligen att vi skulle handla och hon satte på oss olika huvudbonader som ingen av oss köpte. Vi skojade och skrattade åt varandra, Micke fick på sig en frän mössa men den den var för liten. Johanna köpte till slut ett armband, hon gillar ju smycken. Efter maten for vi hem och gjorde kväller.

Nyårsafton. Vi har tittat efter en hyrbil  under senaste veckan utan resultat, uthyrt i hela Kamala. Våra idéeer för nyårsaftonen gjorde att vi behövde någonting att skjutsa rumpan i. I värsta fall hade vi beslutat oss för att hyra en taxi över dagen och halva natten. Vi hade tur. Vi lyckades hitta en ny, fint blå, Toyota på en stor biluthyrningsfirma och vi bestämde oss för att hyra den i fyra dagar. Jag cyklade nöjd hem till Jennie och Johanna medan Micke bara skulle vänta på att bilen skulle få en "check up". Nog tyckte jag det var konstigt att bilen fräste förbi med en annan chaufför men jag tänkte att det ingick i "the check up". Väl hemma väntade, och väntade, och väntade vi. Till slut kom Micke i alla fall hem, UTAN BIL. Bilen var på väg till flygplatsen för att hämta några medarbetare. Mannen som hyrde ut bilen var lika förvånad som vi, han skulle ringa när bilen var tillbaka. Mycket riktigt ringde han, för att berätta att vi inte kunde hyra bilen då de måste köra eget folk i den. Vi hade noterat att de fått in en annan pytteliten bil och undrade om vi kunde hyra den i stället. Njaä, den var ostädad. Vi sa att inte gjorde någonting. Micke for irriterad ner för att lösa detta. Han kom till slut hem igen, med den fint blå bilen. Mannen, en Amerikan, var "bara" vikarie på kontoret och hade lite dålig koll. Dåligt samvete hade han i alla fall för att han ställt till det lite för oss. Han ordnade så vi skulle kunna ha bilen ett dygn i alla fall. Vi trodde det skulle vara enkelt att hyra av en "riktig" firma, men icke.

Hur som haver kom vi slutligen iväg på nyårsaftonens utflykt. Vi åkte först till Lotus för att titta i de små butikerna i köpcentret, det blev mest titta, jag är för stor för deras storlekar. Vi tittade på heminredning också, gissa om man får många nya, knasiga idéer. När vi var nöjda for vi vidare mot dagens absoluta höjdpunkt, Go Kart. Vi har tittat på denna bana vid flera tillfällen när vi åkt förbi och nu gjorde vi slag i saken. Tok skoj, fast det gick att hålla fullt nästan hela banan.

Efter Go Karten var vi hungriga och åkte till Karon för att äta middag. Micke hade föreslagit att vi, dagen till ära, skulle dela på en hummer. Vi åkte längst söder ut på Karon och åt på den restaurang som ligger på stranden. De hade bara en mindre hummer, vi kompletterade med en krabba också. Jennie åt stekt ris med kyckling och Johanna Tom Ka Gai (kycklingsoppa med kokosmjölk). Maten var jättegod, lite pilligt med hummer och krabba förståss. Efter maten fanns en liten plats kvar för lite glass också.

Mätta och belåtna frågade vi tjejerna om de var sugna på fotmassage, det var de. Vi åkte in till Karons centrum och letade upp ett ställe som såg bra ut, sen NJÖÖÖT vi av en välbehövd fotmassage. Med lätta fötter traskade vi sedan ner på stranden för att fira in det nya året. Dryck att skåla med hade vi handlat med i närliggande minimart. Under hela kvällen hade sporadiska fyrverkeripjäser exploderat i skyn och runt 12-slaget fick vi se det största fyrverkeri vi någonsin sett. Det var som Johanna hojtade, -" vilket håll ska jag titta åt, vart ska jag titta". Det var fyrverkerier längs hela stranden då många hotell hade eget fyrverkeri, dessutom såg vi fyrverkerierna från Kata och Patong. Dessutom släpptes en aldrig sinande ström med rislampor som skapade en egen stjärnhimmel. Vackert, vackert. När vi var nöjda for vi hemåt för att sova.

Det här var nog den lugnaste nyårsaftonen familjen någonsin haft, helmysig dag och kväll.

Vattenkonster i Baan Mai´s pool

Ångbastu är riktigt skönt.

Syskonkärlek

Synd att mössan var för liten

Snygg mössa va!!!

Jennie på Go Kartbanan.

Johanna på Go Kartbanan

Den här hummern åt vi, smakade bra

Johanna & Jennie visar upp hummern &  krabban vi åt.

Det är faktiskt sant, en Saab i Karon. Undrar vilken resväg de tagit???

Raketer.......

......raketer......

......raketer.....

och raketer. Sammanfattning av 12-slaget.