Mopedhyra

15/1 - 18/1

Jag vet att jag skrivit det tidigare men det är verkligen måndag stup i minuten, tiden går alldeles för fort. Denna måndagsmorgon fick vi se någon variant av valkmoln på himlen. Denna typ av moln betyder säkert något men vad vet vi inte. Måndag är det gympadag, det har man nästan glömt under jullovet då man slöat till. Det var verkligen skönt att få en genomkörare. Efter gympan tog jag och Micke moppen, oj det har jag glömt berätta. Efter att ha hyrt grannens moppe i fredags frågade vi ifall det var möjligt att hyra den under de resterande sex veckorna här och det skulle gå bra. Först måste de bara laga lyset. Vi hämtade moppen i går innan vi åkte till Print. Hur som helst tog vi moppen till grann beachen Surin för att äta lunch vid strandens moppestånd, papayasallad och grillad kyckling blev det.

Efter lunchen åkte vi tillbaka till Kamala och åkte ut mot Kamalas södra udde. Vi har åkt denna väg runt udden och högt upp i bergen för några månader sedan, då med Pick-up. Det riktigt hissnar i vissa kurvor och stigningar. Det byggs ganska mycket här, lyxiga hus med tinnar å torn. Det man fachineras mest över är att de bygger precis var som helst, till och med i värsta sluttningarna. Det vi tänker på är vad som kan hända med jorden när monsunregnen kommer och trädens rötter är bortgrävda. Det är bara att blunda, le och vinka, och hoppas på att Buddha är med och bygger.

Micke och Jennie hämtade kompisen Johanna med moppen efter mellanmålet. De hade en trevlig eftermiddag hemma och var mest ensamma hemma. Jag, Micke och Johanna moppe ner till matmarknaden och köpte färdig mat, det vill säga kycklingspett 5 bath (1kr), vårrullar 10 bath, sticky rise 10 bath (en slags ris som jag gillar, något sött, med olika smak) och till efterrätt köpte vi på prov en chokladkaka för 15 bath (3kr), den var väl uppskattad hemma och absolut mumms till kaffet synd vi köpte en att dela på.

På tisdagen åkte vi på moppetur med Inger och Hasse. Vi riktade in oss på Phrom Thep Cape, men först ville jag och Micke snorkla. Vi hade hört om bra snorkling från stranden nere vid Nai Harn. Tidigare har vi varit med Jennie och Johanna precis söder om Nai Harn men nu åkte vi precis norr ut i stället. Man måste åka under ett hotell "Le Royal Meridien" för att komma till denna lilla strand. Det första jag fick se var en fin VW Bubbla, jag kan bara inte låta bli att titta efter bilar. Stranden var väl värd ett besök med OK snorkling, många fisksorter, sjöstjärnor och koraller. Korallerna var mest av den "hårdare" sorten och inte den variant som Nemo gillar. Det är vackert under havets yta, annat kan man inte säga. När vi var nöjda med vår snorkling (om man nu kan bli det) for vi till Phrom Tep Cape, jag för att shoppa och Inger och Hasse för utsikten. Storshopparen Sussie köpte i alla fall ett par shorts och det är ju storartat, ha, ha. Sen var det tid att dra sig mot Kamala igen för att hämta Jennie och Johanna vid skolan. Vi hade lovat dem Printbad efter skolan och det var fler familjer som hade samma tanke. Det verkar ofta vara tomt runt poolen på Print även om det är fullbelaggt, kanske det beror på att de mest vänder sig mot Kineser och Japaner, de är mest på rundturer och knäpper kort. Mot kvällen var vi till Paviljongen och åt middag. På hemväg genom byn tittade vi lite i de små butikerna. Johanna hittade en tröja hon ville ha och hon får handla för egna pengar. Upplevelsen när hon handlar är en fröjd och det är svårt att låta bli att le. Hon prutar hej villt, frågar efter storlekar och färger och sköter det hela själv på Thai och Engelska

Bädda rent, tvätta och städa måste man göra i bland även i detta land och vi hade bestämt oss för att ägna onsdagen åt detta. En liten tur till Patong för att leta bikini hann vi också med. Utbudet är stort men till och med på de riktiga märkesbutikerna saknas det jag vill ha, en helt vanlig bikini med axelband på BH´n. Halterneck är snyggt men om man vill ta ner banden när man solar är det opraktiskt, dessutom blir jag platt som en  pannkaka i dem. Det slutade med (barna skäms) att jag köpte en vanlig svart BH och ett par svarta trosor att bada och sola i. Ser ut som en bikini, sitter där den ska och funkar utmärkt (tack Underverket i Borlänge för den iden).

Efter skolan mötte jag, Micke och Johanna upp Inger och Hasse vid marknaden för att handla mat att tillaga hemma. Vi knallade runt på marknaden och inhandlade det som behövdes för matlagningen, sen slank det förståss ner lite andra godsaker efter vägen. Vår middag bestod av friterade räkor, kyckling, lökringar med ris eller nudlar och grönsaker. Till efterrätt blev det mer lökringar och friterade bananer. Super gott. Hasse´s favoritklockförsäljare var äntligen på plats, han träffade honom under deras första vecka här och tänkte handla vid senare tillfälle. Några klockor blev det och fungerar gör dom.

Äntligen Yoga, trodde jag. Det var inställt hela jullovet, sen blev ledaren Susann matförgiftad och låg på sjukhus och nu var det inställt igen. Jag skulle behöva lite hjälp att dra ut mina ömma, korta muskler på baksidan av låren. Jag och Micke tog en promenad och avslutade den med varsin massage i stället. Man blir ganska kladdig av oljemassage av någon underlig anledning, därför blev det en dusch innan vi for till "vår" moppetant och åt lunch. Det var längesedan vi var till henne och åt, måste bättra oss för maten är verkligen toppen och det är mysigt att sitta och blicka ut över havet utan alla turister runtomkring.

Detta är Inger och Hasse´s sista hela dag på Print och vi passade på att bada med dem där. Jennie och Johanna vill passa på att bada pool nu för sedan blir det mer av havet i stället, det känns som det var evigheter sedan. Middagen åt vi tillsammans på Paviljongen där Farmor och Hasse åt sin första middag, cirkeln är sluten.

Valkmoln

Valkmoln på närmare håll

Havsutsikt från en bergsväg i Klmala

Kranbil som försöker ta sig fram på byvägen

Kontrollant längst fram på kranen