Mellandagarna

25/12 - 29/12

Juldagen. Jennie har sovit hela natten och mår nu bra förutom att hon har feber. Vi var hemma alla fyra på förmiddagen och bara tog det lugnt, läste, svarade e-mail mm. Farmor och Hasse har gett sig iväg till River Kwai och blir borta ca en vecka. Vid lunch cyklade jag och Johanna ner till stranden, vi hyrde solstol vid "Strand Deng" och delade på kyckling satée och ris till lunch. Vi hade en mysig eftermiddag då vi badade, byggde en "Kalle Anka" av sand och gjorde "hänga Gubbe" i sanden. Vi slapp bli hängda båda två fast vi kommit på varsitt långt ord till varandra. Jag skulle lista ut Innebandyklubba och Johanna Hästhoppning. Jennie passade på att titta på alla 24 avsnitt av julkalendern medan hon piggnade på sig. Micke läste bok, han har också gett sig in på att läsa "Gömda" och är nu inne på "Asyl" av Liza Marklund.

Vid 17- tiden var det meningen att jag och Johanna skulle svänga förbi på marknaden innan vi for hem. Jag kände mig halvt illamående därför fick Micke möta upp mej och fara till marknaden med Johanna, jag cyklade hem. När jag kom hem var Jennie på avsnitt 17 på julkalendern, jag satt mig ute och drack vatten. Det var nog det som saknades för efter det mådde jag bra. När Micke och Johanna kom hem hade de köpt en stor mortel och ingredienser till Papaya sallad, det var en bra "present" då jag länge velat prova göra papayasallad själv. Den blev precis som den ska, bra, bra. Vi har ett Papayaträd ute på gården, det är bara att plocka ner när man blir sugen och vill göra.

På tisdagen var alla pigga och glada, vi for med familjen Timmer till stranden på eftermiddagen och blev kvar tills det mörknade. Vi blev kvar och åt middag på stranden, det är verkligen jättemysigt. Innan vi trampade hemåt tog vi en tur förbi vid några biluthyrningsfirmor för att se ifall det fanns någon Jeep ledig då vi var sugna på en liten utflykt nästa dag. Vi hittade en vid en stängd firma, därför bestämde vi att Micke och René skulle fara ner på morgonen nästa dag när det var öppet.

Hmm, på onsdagsmorgonen var den tilltänkta bilen borta, typiskt, men vi hade en "krisplan". Vi tog lokalbussen till Leam Sing som ligger mellan Kamala och Surin, en liten strand som man enklast når genom att gå ner för trappor eller nerför en stig. När vi vandrade ner kändes det som att vara hemma i Säterdalens raviner och vandra. Väl nere bokade vi solstolar, sen gick jag och Lena för att titta efter en bikini i en liten strandshopp. Mindre lyckat resultat som vanligt, jag får fortsätta bada i det jag har. Endera är överdelen för stor, eller så är byxorna för små, vilket bekymmer. Vid den lilla strandshopen träffade vi en glad kille på 10 år. Han var otroligt duktig på engelska och kunde fem språk. Killen kände igen mig och viste var i Kamala jag bodde, han bodde tydligen i närheten av oss tillsammans med sina syskon.

Micke gav sig ut och snorklade en sväng när vi kom tillbaka till våra solstolar. Det ska vara hyfsad snorkling utanför men det var mest grumligt, mycket beroende av vädret. Jag och tjejerna tänkte bygga ett stort sandslott därför började vi med att bygga en hög och tjock mur med vågbrytare som skulle skydda slottet. När vi nästan var färdiga med muren kom en STOR våg och sköljde över hela muren. Vattnet bara sprutade över muren, vilken kraft, rakt på tjejerna som satt innanför muren, det var en rolig syn. Tur de inte fick sand i ögonen. Det blev en swiming pool innanför muren i stället förett slott. Maten på stranden var god men dyr, dessutom tog det en himla tid och då hade vi ändå inte fått allt vi beställt. Nästa gång blir det kanske egen makaronisallad.

Vid femtiden traskade vi upp till vägen för att vänta på lokalbussen och väl i Kamala blev det middag på "Popeye" som blivit en av favoritrestaurangerna. Därefter stannade vi vid Timmer´s en stund för att spela lite kort, "4mansVisst" blev det. Efter ett tag ville våra tjejer också spela med oss och då lärde vi Dalmasar oss något nytt, "Bubblan" *. Det var ett skoj spel.

Jennie skulle ha tagit bort en vårta på sitt knä i måndags men då var hon sjuk, vi fick ändra tiden till i dag, torsdag,          kl 15.30. Eftersom det uppenbarligen är ganska glest med hyrbilar fick Micke fara ner till byn på förmiddagen för att hyra en moppe. När han kom hem fick han köra mig till en massör, det är verkligen alldeles för sällan vi unnar oss denna "lyx" och det är bara andra gången jag fått massage. Tanken, med moppen, var att Micke först skulle köra mig till Patong på eftermiddagen och sedan åka tillbaka hem för att hämta barnen, enkel resa tar ca 15 min. Vi hade tur då även Timmers skulle dit och fått låna grannens bil, jag fick åka med dem.

Micke släppte av Johanna vid mej. Vi gick på en nyöppnad stormarknad "Carrefour", medan Micke och Jennie åkte till kliniken. Jag och Johanna strosade mest runt och tittade då det egentligen inte var något speciellt vi behövde, vi hittade faktiskt varsin bikini som vi gillade. Det är förståss mindre lätt att prova när det arbetar hjälpsamma Thaiare med dålig engelska på varje klädavdelning. Det slutade med att Johanna blev nöjd och jag upptäckte när jag kom hem och klippt bort alla lappar att jag fått en för stor bikini. Jag fick inte med den jag provat, typiskt mej.

René och Lena fick en superbra idé på middag, fyllda baguetter. Vi handlade allt vi behövde på "Carrefour" och träffades sen hos oss och dukade upp. Det blev super goda smörgåsar, vi hade både salami, fetaost, ägg, majonnäs, sallad mm att lägga på våra smörgåsar. Efter maten gjorde våra tjejer en egen restaurang vi fick komma till. De hade tillverkat allt ifrån meny till orderblock och tilltugg, vilken fantasi. Naturligt vis blev det en ganska sen kväll igen men vad gör det när vi alla har LOV.

Vi har på något sätt haft ganska intensiva dagar denna vecka, fast vi bara slappat och tagit det lugnt. Det var skönt att "bara" vara hemma och tvätta och sköta lite vardagssysslor. Numer ingår då även att skriva dagbok och svara på mail i våra vardagliga sysslor, det är trevliga sysslor det. Angelica kom hit till Jennie och Johanna och de fortsatte med sin restaurangen från i går. Vi märkte knappt av dem och fick hojta några gånger då det var dax för lunch. På seneftermiddagen cyklade vi ner till havet och tog ett eftermiddagsdopp, mysigt, mysigt. Jennie ville vara hemma själv och det är klart att hon fick, hon vill gärna vara ifred ibland och då får hon det. På väg hem från havet svängde vi förbi fredagsmarknaden och köpte  kycklingspett och majskolvar till middag. Sen hade vi en kortspelarkväll.

Säterdalen? Nhää, stigen till Leam Sing Beach

Muren till det tilltänkta slottet börjar bli klar.

Norra änden av Leam Sing Beach

Reklamskylt till barnens restaurang.

Hårt arbetande inne i "köket".

Maten var toppen.

Nöjda restauranggäster.

Ångbastu är riktigt skönt.