Lucia

9/12 - 14/12

Nu var det längesedan jag satt och skrev, fastnade visst i två toppen böcker. Tidigare i höstas läste jag "Gömda" med Liza Marklund och har verkligen väntat på uppföljaren "Asyl" och den sista boken "Mias hemlighet", den bok Maria Eriksson själv skrivit. Har knappt hunnit med något annat än att läsa, Micke har också läst, hans bok var betydligt tråkigare men han ville veta vem som var mördaren. Tråkiga böcker gör en sömning, han somnade emellanåt.

Hur som helst kom farmor och Hasse upp till oss på besök vid lunch på lördagen. De hade hyrt en moppe och Micke fick cykla ner till "Print" för att hämta upp dem. De tyckte vi bodde bra och att huset var fint, det tycker vi med. Vi fikade på iskaffe, frukt och kakor. Vi bjöd dem på lunch och, till Johannas stora lycka, åt vi mormors köttbullar med stuvade makaroner. Helst vill hon njuta några köttbullar om dan men vi talade om att de skulle bli dåliga och oätliga efter någon dag, bättre att njuta medan de är goda. När farmor och Hasse for vidare på sin moppe ringde Jennie och Johanna till Josefine och Emelie, de kom hit. Tre objudna gäster dök också upp, jag försökte bjuda på fika men de var så skygga att de till och med var svåra att fånga på bild, men jag lyckades tillslut. Jag och Micke läste, och läste, tills det var dax för middag och vi for ner till "Print" och hämtade upp moppeåkarna för att äta på stranden.

Blev väckt vid sjutiden av ett SMS på söndagen. Det var Lena som undrade ifall jag var sugen på "stavgång", självklart. Jag gnuggade ur ögonen, hoppade i kläder och skor och traskade i väg. Väl hemma igen var jag ganska svettig, familjen sov fortfarande sött därför väntade jag med duschen och satte mig ute och läste. Vid nio hade Micke vaknat till och kopplat igång datorn och SVT´s julkalender dök upp i datorrutan. Han ruskade igång tjejerna - "Upp och hoppa, klockan är nio och julkalendern börjar, vakna". Johanna hoppade upp direkt, Jennie var mindre lättlurad men masade sig också upp för att titta. Det går att titta på nätet vilken tid man vill, vi får förstås släpa ett dygn.

Till lunch var vi bjudna till Pontus på inflyttningsfest, vi var fyra familjer som gått ihop och köpt ett träd till dem. Här i Thailand betyder det mer tur ju fler gäster som dyker upp på en inflyttningsfest. Vi hade en trevlig eftermiddag då vi träffade folk, åt god mat och hade det bra. När folk började dra sig hemåt åkte vi ner till farmor på Print och badade resten av eftermiddagen. När det började skymma duschade vi av oss och böt om, vi skulle äta middag på restaurang. Vi hann precis få på oss kläderna då det började ösregna. Där stod vi, sex personer, och tryckte under två parasoll hur länge som helst. Vi tittade längtansfullt efter toaletterna och taket vid poolbaren. Skulle vi springa den korta biten dit skulle vi vara genomblöta. Slutligen, efter ca 20 minuter, såg vi oss omkring, lyfte upp parasollet och gick mot toaletterna där vi blev stående tills regnet avog. Det blev första bästa restaurang, god mat var det.

På måndagen var det lovdag igen, constitution day. Vi hade vår gympa som vanligt och barnen fick vara med om de ville, Johanna, Angelica och Josefin var med. Efter gympan var det farmor på Print som gällde resten av dagen, en promenad på stranden blev det också. Tjejerna har längtat efter Printpoolen, nu när de kan bada där med farmor längtar de till havet. Mot eftermiddagen tog vi med farmor och Hasse till matmarknaden, det är riktigt mysigt att gå där, provsmaka diverse grillspett, vårrullar, shaker, pannkakor och allt vad det nu är. Man kan verkligen äta sig mätt om man vill, vi valde ändå att gå till Deng (skolans kokerska) för att äta middag. Hon gör alltid god mat och man skulle kunna äta där varje dag men lite ombyte behöver man ibland.

Micke vaknade med halsont på tisdagen, det blev därför en lugn läsdag hemma. Efter skolan följde Johanna med Emelie och Angelica hem, hon blev kvar där över middagen. På kvällen stökade vi till här hemma med lite pyssel, vi gjorde födelsedagskort till farmor som fyller år i morgon på Lucia.

Luciamorgon. Barnen samlades på "Kamala Bay Garden", där de lussade för hotellets frukostgäster. Det var nog meningen att vi föräldrar skulle lämna barnen där före framträdandet, men nyfikna som vi var smög vi in för att se våra barn. Efter deras framträdande for vi slutligen iväg. Alla barn åkte buss för att lussa på Kamalas polisstation. Jag och Micke (som är halvfebrig och förkyld) åkte med Lena och René till Kamala Bakery för att äta frukost. Det var första gången vi lyxade till oss med detta, och jag lovar, det kommer vi att göra fler gånger. Deras bagetter var toppen. Klockan 11.00 var alla föräldrar inbjudna på Lucia och fika vid skolan. Barnen gjorde sitt tredje framträdande för dagen och var fantastiskt duktiga. Till fikat fanns det till och med pepparkakor, snälla barn blir det med andra ord fortsättningsvis också.

Emelie Timmer följde med Johanna hem på eftermiddagen. Barnen slutade tidigare så det blev till att göra lunch, Bullens Pilsnerkorv och potatismos blev det, till Jennies stora lycka. Farmor hade tre burkar med sig när hon kom ner i fredags. Vi snålar lite med korven också, tjejerna fick dela på en burk, jag nöjde mig med frukt och Micke sov. Johanna och Emelie duschade nere i slangen och efter en stund kom även Emelie Nilsson över. Det var GANSKA blött nere på bottenplanet när jag kom ner, de hade skoj kan man säga.

På kvällen firade vi farmor som fyllde år, vi passade även på att fira Hasse som fyller till helgen. Jennie och Johanna hade gjort grattiskort och köpt presenter till dem. Ett av grattiskorten gav dem en middag på den mysiga restaurangen       Baan Mai tillsammans med oss. God mat och vackert Luciaframträdande blev det. Jennie och Johanna var med och Lussade för fjärde gången denna dag. Kvällen avslutades inne i byn på en kaffe bar där vi åt hemgjord glass.

Torsdagen blev en läx och läsdag för hela slanten. Yogan var jag förstås med på, nu börjar jag få till det hyfsat men fullärd blir man aldrig. Hoppas jag kan hitta denna form av yoga hemma senare. Vet att den finns en duktig kvinna i Stockholm men det är lite långt att åka dit.

Min bästa lunch hittills, tack Mormor

Objudna gäster

Barnens hemmagjorda kalendrar

På väg till inflyttningsfesten

Överlämning av present till värden

Lunchbjudning

Lunch ur en blommig synvinkel.

Johanna på gympa

Grillning på marknaden, en gammal bilfläkt håller röken borta

Jennie och Johanna laddar för det första luciaframträdandet på Bay garden

Lucia på skolgården

Lucia i mörkret på "Baan Mai"

Födelsedagsglassar på ett café i Kamala