Lördags marknad

14/12 - 17/12

Våra fredagar börjar få rutin med vägning, lunch och umgänge. Dagen till ära tänkte jag och Lena hyra bil och fara till   Big C på eftermiddagen. Vår tanke var att hyra 1½ dag, det var mindre lätt. Tur "killarna" var med, vi (äh hmm, de) lyckads förhandla till oss en Jeep för den tiden. Problemet var bara att vi glömt ta med ett pass, det behövs när man ska hyra fordon. Klockan började rusa iväg också, därför bestämde vi oss för familje shopping i stället. Vi hämtade våra fyra tjejer i skolan medan Micke hämtade pass och bil. Det tog en himla tid innan han kom tillbaka. Det visade sig att bilen vägrade starta, soppatorsk förstås. Biluthyraren erbjöd Micke att hämta bensin för 100 bath, det var bara att slå till. Wrooom, den startade och Micke kunde hämta upp oss och familjen Timmer. Vi klämde in oss åtta personer och for iväg.

Vi tog god tid på oss för att handla, det var ganska lite som behövde handlas men vagnen blev ändå ganska tung. Jag passade på att inhandla varor till en Pina Colada, fick då en "snygg" Malibou handväska till mig och en pike tröja till Micke. Inte får man sådana presenter på bolaget hemma! När vi var färdiga på Big C tog vi en snabbvända på Central (ett varuhus med mer märkesvaror) för att leta flytvästar. Jag och Micke hittade Adidas kläder på rea, men ingen flytväst. Det var nog tur, bilen var näst intill överfull med alla människor och varor.

Nästa morgon var det bara att hoppa upp för att äta frukost och packa matsäck. Siktet var inställt på Layan Beach, ligger i norra änden av Bang Tao Beach. Vi satt åter igen åtta personer i Jeepen, finns det hjärterum så finns det stjärterum. Vi skumpade fram på de smala asfaltsvägarna och kom till slut fram, packade oss ur bilen och hyrde solstolar. Hmmm, Jennies bikinibyxor var kvar hemma, ja vad gör man? Micke och Jennie skumpade hem och hämtade dom, det gick kanske på 45 minuter men kändes som en evighet. När de väl var tillbaka njöt vi resten av dagen. Den här stranden är verkligen harmonisk, avslappnande och vacker, fler turer hit tack. Tjejerna hade fullt upp efter lunch med att bygga ett café med fika till oss efter lunch. De är verkligen påhittiga och har skoj tillsammans.

Fram emot femtiden fick vi bråttom, tanken var att vi skulle hinna med nattmarknaden i Phuket Town också denna kväll. Det gäller att utnyttja bilen till fullo. Hem och duscha i all hast för att komma vidare i hyfsad tid och vi var verkligen på väg igen vid 18 tiden som vi tänkt. Vi viste ungefär var marknaden skulle vara och jag hade hört mig för hos två personer för att vi skulle komma rätt. Vi hamnade ganska rätt så när som på ett par kvarter och det kan ställa till det. Det började med trafikstockning i stora korsningen vid Central, vi stod absolut still i ca30 min, då var vi fortfarande rätt. Vi åkte rakt fram i korsningen när vi väl kom fram till den, det var fel, vi skulle svängt höger mot Chalong. René ringde vår vän Pontus och fick en vägbeskrivning från platsen vi var på och till slut var vi framme. Klockan hade hunnit bli halv åtta och vi var hungriga, därför började vi med mat. På marknader behöver ingen gå hungrig, det finns massor att välja på och speciellt kycklingspetten är toppen. Vi gick igenom en liten del av den övriga marknaden men insåg att vi skulle ha varit på plats tidigare för att hinna igenom hela. Nöjda och trötta packade vi in oss alla åtta i bilen och for hemåt. Klockan var ganska mycket därför hoppade tjejerna ganska snart i säng, Micke öppnade en öl och jag mixade ihop en Pina Colada mmmm.

Vi väckte tjejerna vid halv tio på söndagen, de var trötta men glada. Det blev en pys förmiddag. Jennie och Johanna tittade på Julkalendern medan jag och Micke "piffade till" oss. Vi, och sex par till, hade bokat lunch buffé på Twin Palms i Surin. Vid halv tolv lämnade vi tjejerna hos ett par som har eget hus med pool, barnvakt hade också ordnats. Barnen började baka pepparkakor för brinnande livet, det hade vi trott vi skulle "missa" denna jul. Innan vi hann åka iväg insåg Jennie att hon ville vara hemma i vårt hus i stället, paret vi åkte med skjutsade hem henne sen for vi mot Surin.

Twin Palms är ett fint hotell och de sattsar mycket på sin lunchbuffé på söndagar. Den kan rekommenderas, visst kostar den en slant men det var den verkligen värd. Det fanns nästan allt man kunde önska sig, barnen hade förståss saknat köttbullar men denna buffé är nog mer till för vuxna och finsmakare. Krabba, räkor, ostron, gravad lax, olika sorters kött, olika sallader, oliver, grönsaker, diverse såser,  bröd, massor av ostar, små bakverk, creme caramell, tiramisu, glass, hallon, björnbär, STORA blåbär, jordgubbar chokladfondy, glass mm, mm. Listan kan göras lång, allt i bästa kvalitet. Micke åt sig rejält mätt på skaldjur och kött, han provade ostron också. Själv provade jag både gravad lax och krabba, det ni där hemma, det smakade så bra att jag hämtade mer. Ostarna smakade förträffligt och efterrätterna törs jag knappt nämna, de blev jag rejält mätt på. Maten var verkligen toppen, sällskapet lika så. Vi hade med andra ord en fantastisk eftermiddag.

Det är så att allt trevligt har ett slut, vi for hem till våra barn som haft en skojig eftermiddag med pepparkakor, popcorn, bad och videofilm. De hade haft så skoj att de var mindre sugna på att åka hem. Jennie, som varit själv hemma i huset, var också nöjd med att få rå sig själv några timmar. Något sådant här måste vi unna oss fler gånger.

Klart för avfärd, alla med utom fotografen René

Månadshandling på Big C

Barnen fixade ett café på Layan beach

Cafégästerna, fika för endast 10 bath

Matförsäljning på marknaden

Grillspett av olika de slag

Kycklingspett, smakar väldigt gott

Jennie och Johanna gillar verkligen den färskpressade apelsinjuisen

Pepparkaksbak

Filmtajm

Sussie har verkligen smak för efterrätter