Barbecue och galopp i strandkanten

20/10 - 23/10

Veckans sista skoldag. Jag var på gympa och efter den tog jag och Micke cyklarna, ner till "7-eleven" för "invägning". 1bath kostar det att väga sig, det är ju 20 öre så det gäller att få valuta för pengarna. Jag tror att vågen visar ganska rätt. Vägningen firade vi med lunch på en enkel Thairestaurang med god mat, annars så föredrar jag nog att äta i moppestånden till lunch, det är lite mer pittoreskt. Fredagspilsner på grannens balkong blev det innan vi trampade iväg för att hämta barnen i skolan.

På kvällen gick vi ner på klädmarknaden, kors i taket, jag hittade ett par vita brallor som slutar nedanför knäna. Jag och Micke åt oss dessutom mätta på marknaden, några matstånd finns det. Vi provade något som såg ut som köttbullar och var sega som studsbollar, någon speciell smak var det inte ifall man lät bli att doppa i chilisås. Kubformade fiskbullar utan sås var också ätbart men inget man längtar efter. Det absolut godaste var friterade kycklingspett, de var gudomligt goda och mättande. Efter marknaden gick vi till "Dengs" och barnen åt där. Själva tog vi varsin öl, Micke kastade pil med grabbarna, barnen var med de andra och vi "tjejer" satt och pratade.

Lördagen blev en lugn dag p g a att Johanna fortfarande är förkyld. I torsdags kväll hade hon dessutom ont i ett öra så Micke gjorde som man gör i det här landet, han cyklade (cyklar gör de förståss sällan) ner till det berömda apoteket och beskrev vårt problem och kom hem med någon typ av penicillin som hon ska äta i tre dagar. Johanna hade ont i halsen när vi kom ner för tre veckor sedan, det gick över till envis hosta som efter en vecka övergick till att hon blev snorig. Slutligen har förkylningen nu gått över till ont i örat. Medicinen har hjälpt örat men hon är fortfarande lite snorig.

På eftermiddagen åkte vi ner till Oiy´s restaurang, vi har ätit hos henne tidigare. Hon är jätte trevlig och intresserad av Sverige. Man har lite svårt att förstå hennes engelska men det går. Hon vill lära sig svenska så vi lär henne svenska och hon lär oss lite Thai. Vi fick dessutom en hel papaya av henne som växt i hennes trädgård, hon vill gärna dela med sig av all frukt som växer i sin trädgård, annars blir den förstörd. På hemväg köpte vi en ryggsäck och svängde förbi vid "Deng" för hon skulle fläta tjejerna. Vi hade tänkt flytta flätningen till en annan dag men p g a värsta, och då menar jag verkligen värsta, regn och åskvädret blev vi kvar och flätade. Blixten hade farit fram precis vid vårt hus, men inte slagit ner, undrar om man blivit skraj om man varit hemma. Micke gick hem före oss för han skulle på biljardkväll, vi fick klara oss själva och det är nog bra att jag måste klara mej själv, då måste jag ju använda engelskan.

På söndag eftermiddag åkte vi med grannarna till Bang Tao beach och badade. Givetvis åkte vi på deras flak, det känns inte riktigt bra att åka så om man börjar tänka efter så det får man låta bli med. Vi åkte en massa småvägar och rätt som det var mötte vi en elefant som tutade och förde ett himla oväsen. Vi stannade och hälsade på elefanten som hade sin skötare med sig. Det blev en skön eftermiddag och en "snäckletarpromenad" på stranden. Till Jennie´s och Johanna´s förtjusning dök det upp hästar på stranden, lyckan var fullständig. På vägen hem såg vi ranchen där hästarna hörde hemma och det var bra eftersom vi tänkt ta en ridtur i morgon då barna är lediga.

Middagen barbecue hos "Deng", det var verkligen fantastiskt gott. Revbensspjäll, kyckling, beef, fisk, ungsbakad potatis, strips, sallad, räkor mm. Gissa om vi blev tvärmätta!!!! sån mat är vi ju nästan avvända från. Det blev pilkastning i dag med och jag var också med. Det är ju som vanligt, första omgången vann jag, sen tappar jag koncentrationen och det går sämre, och sämre, men skoj var det.

Äntligen kom den dagen tjejerna väntat på. Vi har lovat att de ska få rida på hästar och eftersom det är lovdag från skolan hyrde vi en bil och åkte tillbaks till Bang Tao där det finns en ridklubb. Micke tog cykeln för att se om det fanns några lediga bilar, han kom tillbaks med en Suzuki Caribian 1,3 liter. Bilen var väl använd och rullat 27 500 mil, så det är inte något krutpaket. På väg till Bang Tao fick vi lära oss att det finns speciella trafikregler i det här landet också, på vissa ställen. När det är rött ljus vid trafikljusen kan man i bland åka ändå om man ska åt rätt håll vill säga. De tutar och vinkar att det bara är att åka, även yngre barn är så vänliga att de visar vad som gäller.

Väl framme vid ridklubben var hästarna färdigsadlade eftersom vi bokat tid. Av någon anledning fick både jag och Micke sitta av våra hästar och fick dem utbytta, antagligen var vi för stora och behövde starkare hästar. När vi suttit upp igen bar det iväg mot stranden, Johanna på Peter, Jennie på Emma, jag på Leo och Micke på Sky. Det tog ca 20 min att skritta till stranden och väl där red vi i ca 40 min. Detta var verkligen en upplevelse, vi skrittade, travade och galopperade i sanden på stranden och det gick riktigt bra även om de gjorde lite som hästarna ville emellanåt. Man blev rätt fnissig när man tittade på Mickes stil, han var rätt snygg med en personlig stil. Kanske inte ska säga nått själv, ha ha. När vi ridit bort en bra bit på stranden kunde man se tydliga spår efter Tsunamin, omkull välta bambuhyddor som ingen städat upp.

Resten av dagen for vi runt och såg oss om på ön. Vi åkte först upp till Nai Yang beach och åt lunch på stranden. Det verkar vara mer en strand dit Thailändarna åker när de är lediga. Det var en vacker strand men tyvärr rätt skräpig, plus är att det fanns mycket snäckor och att maten var god. Sen åkte vi över till västra sidan, svängde av vägen på en mindre väg mot Ao Po där vi åt glass. Sen for vi vidare mot Phuket Town där de buddistiska kineserna har matfestival. Det var så vansinnigt mycket folk och så var det på sånt stort område så vi cruisade bara igenom och tittade. Förutom mat såg vi dessutom en del snygga och intressanta bilar, bla en WW 1500. Kameran hann inte med att knäppa tyvärr. Dessutom tog vi en tur förbi hotellet vi bodde på efter Tsunamin. På hemväg stannade vi till och handlade lite mat på ett stort varuhus, Big C, och sen tog vi omvägen förbi Karon och köpte plagiat "foppatofflor" till Jennie och Johanna.

Pilkastning hos Deng´s

Johanna med en kycklingsallad

Jennie med stekt ris och kyckling

En rejäl åskskur

Hårflätning av Deng.

Titta vad fin jag blir

Nyflätade tjejer

Vy över Bang Tao Beach

Elefant på väg

Hyrbilen, Suzuki Caribian

Ridning på Bang Tao beach.