De första dagarna! ;D

Flygresan till Thailand gick utan problem, förutom att jag råkade ha med mig en passare i handbagaget så jag var tvungen att visa upp den, men  fick i alla fall behålla den! ;D På flyget var det häpnadsväckande faktiskt god mat, båda gångerna, det tycker jag var bra. (: Jag sov ingenting, bara vilade en stund, sen blev det att lägga patiens och lyssna på mindre bra musik.

På flygplatsen gick, eller åkte på ett rakt rullband en ganska bra bit, innan vi kom till in checkningen. Som vanligt fick man stå och glo in i en läskig kamera, ser ut ungefär som en webbcamera. När alla kommit in i landet gick vi för att hämta vårt bagage. Alla väskor hade kommit med rätt plan, det var ju bra. (; Vi hittade ett ’’stånd’’ där vi bokade en taxi till Kanchanaburi.

Taxin tog ca 2 timmar. Jag vill inte påstå att det var varmt i taxin, och det spelades inte så bra musik. Ungefär en massa konstiga thailåtar, men faktiskt även några mixtrade låtar som spelas på radion hemma! c(; När vi kom fram till Kanchanaburi så visste inte chauffören riktigt vart vi skulle, så därför snurrade vi runt en stund innan vi sa att vi ville hoppa av. Vi stannade och åt en lättare lunch i ett thaikök, det blev så net vi ett interklart Ka pat kai (stekt ris m. kyckling) eftersom det är det enda vi kan beställa på thai och i thaikök kan oftast inte thaiarna engelska.

Efter vi ätit kollade vi in ett hotell som vi sett efter vägen, ’’The River Kwai Bridge Resort’’, och här blev det även att stanna. Vi tog ett snabbdopp i den kalla poolen innan vi gick upp på rummet för att sova en liten stund. När vi sovit klart gick vi upp mot byn och hittade ett Seven Eleven, där gick vi in för att köpa vatten, det blev också en kall, god Coca-cola slurpee. En bit längre bort hittade vi ett Internetcafe, vi kollade mejlen och gick sedan till en restaurang i närheten och åt.

Efter maten gick vi tillbaka till hotellrummet en sväng, innan vi gick bort till bron över floden kwai. Det blev bara en liten snabbis innan vi vända tillbaka till hotellet för att sova.

På morgonen när vi vaknade gick vi ner till restaurangen och åt en god frukostbuffé. Sedan gav vi oss iväg mot bron igen. Vi kollade vad det kostade att åka med tåget längst ’’The Death Railway’’ (Dödens järnväg). Järnvägen heter så för att det var så många, som dog när den byggdes under andra världskriget. Vi köpte biljetter och fick vänta en stund på tåget eftersom det var försenat.

När tåget kom så hoppade vi på och åkte längs järnvägen igenom uthuggna berg och läskiga broar. Tåget lät väldigt mycket, ungefär som en galopperande häst. Efter ca 2.5 timme kom vi fram till slutstationen Nam Tok, där åt vi lunch innan vi fixade biljetter hem igen.

Tåget tillbaka var inte alls lika dant som det vi åkte dit med, hårda träbänkar var det! När vi väl kom tillbaka, efter en lika lång tid tillbaka så gick vi till hotellet och badade. Det var inte alls varmt i vattnet, men skönt efter att varit i värmen hela dagen.

Efter badet duschade vi, och gick upp mot byn för att äta. Vi hittade en trevlig restaurang vid ett gest house. Det var väldigt god mat och efter vi ätit spelade vi kort, pappa vann. När vi kom tillbaka till hotellet skrev vi dagbok och läste, sen gick vi och la oss.

Idag har vi varit på ett museum som handlade om bygget av bron och järnvägen vi åkte på igår. Det var mest en massa bilder och lite saker där ifrån. Utanför fanns det jätte söta hundar med tröjor! ;D

När vi kollat klart på museet, som inte alls var stort så gick vi upp mot huvudgatan. Vi gick en lång bit innan vi kom fram dit vi skulle, till Lotus! Där köpte vi diverse saker, så som tvättlina, klädnypor, chips, läsk och lite andra grejor. Efter vi handlat på vi på KFC, det är ungefär som McDonald’s fast med kyckling istället.

Eter vi ätit tog vi en taxi tillbaka till hotellet, och badade och solade vi poolen. Sen gick vi upp till rummet och gjorde lite läxor.

Nu sitter jag här och skriver, väntar på att få duscha och på att få äta mat!

Hoppas ni har det bra hemma i Sverige, jag har det i alla fall bra här, men jag saknar hästarna och allt annat där hemma!

Ha’de bra! /Jennie

Utsikt från flyget.

Gröncurry kyckling och ris, maten på planet.

Det var någon sorts demonstration i Bankok, vet inte över vad ..

Baddax på hotellet.

Är man fotogalen, så är man. xD

Fick många fina vattenbilder.:)

I väntan på tåget ..

Utsikt från tåget ..

Och här med.

Hungrig katt på frukosten.

Nu blev jag fotosugen, igen. xD

Thaiarna bygger helt idiotiska trottoarer! En telefonkiosk blockerar vägen.

Upp och ner, ner och upp, det kommer stolpar som står i vägen hela tiden ..

Jag på bron.

Hungriga små valpar vid muséumet.

Trött vovve vid muséumet.