Bangkok! ;D

Världen vill mig bara väl! :D Det var mitt utryck när de på hotellet frågade varför vi skulle ta en AC buss från stationen istället för att ta en minibuss till Bangkok!

Framme i Bangkok, avsläppta på en gata började vi gå. Efter ett tag blev vi påflugna av ett par tuk-tuk chaufförer som tyckte att vi skulle åka med dem. Efter en ganska lång övertalning så sa vi OK och vi fick sätta oss i två tuk-tukar.

Vi åkte en bit och där stannade de vid en slags resebyrå, samma som taxi chauffören som körde oss till Kancanaburi stannade på. Vi gick in och såg lite vilsna ut och pratade med någon där, men beställde inget. Vi åkte iväg igen, sen stannade han på en till. Anledningen var att han inte fått några kuponger på det föregående stället sa han, om det var sant eller ej vet vi inte. Vi gick i alla fall in där och pratade ytterligare med en thaiare. Till sist blev vi avsläppta där vi skulle!

Hotellet där vi tänkt bo var fullt, så vi vandrade iväg med alla väskor till ett annat. Där hade de rum och vi gick upp och kollade. Det var dammigt som bara den, men de fixade till det med lite städning, så det var ’’bara’’ en massa dammråttor under sängarna.

Den dagen tittade vi bara runt lite på Khosan road. Eftersom det var det kinesiska nyåret så var det någon slags parad av något slag. Det fanns elefanter på gatan, 3st och en var jätte stor! Det var också slags parad med en drake. När vi kom tillbaka till hotellet så la jag mig och läste. Sen somnade vi gått i det förvånansvärt mjuka sägarna.

På morgonen när vi vaknade så packade vi ihop våra grejor och släpade ner de för de många trappor från vårat hotell rum. Vi checkade ut och åkte till det nya hotellet i en ROSA och VIT taxi-meter! :D Eftersom vi inte fick checka in ännu så gick vi och åt frukost. Men eftersom rummet inte var färdigt än som gick vi och satt oss vid ett internetcafé.

När vi checkat in på hotellet tog vi en taxi till Jim Thompson House, som är ett museum över hans 6 hus som är hämtade över olika delar av Thailand. Vi fick en guidad tur genom ett av husen. Även om den var på engelska så förstod jag väldigt mycket. Efter turen när jag satt och väntade på att Johanna och Mamma skulle hitta någon bok om Jim Thomson så kom guiden fram till mig och pratade. Jag och Johanna fick en varsin ihop vikt fågel av henne, sen frågade hon hur man sa ’’Hello’’ och ’’Thank you’’ på svenska. Hon tyckte det var lätt eftersom det bara var ett ord av varje att komma ihåg, för på thai är det ju oftast flera stycken.

När vi tittat färdigt så gick vi till MBK. Det var JÄTTE stort! Flera våningar högt! Vissa affärer var som affärer, medans vissa var mer som vanliga marknadsstånd. Jag köpte ingenting, för jag hittade inget speciellt.

Nästa dag tog vi båttaxin till Bangkoks äldsta tempel, Wat Pho. Där fanns en jätte stor liggande Buddha. Templet var också jätte stort, det bestod av flera tempel. De höll på att renovera och de som var renoverat var jätte fint. I ett litet hus på tempelgården hittade vi små hundvalpar, de var nog inte många dagar gamla! Något mer speciellt blev det inte gjort den dagen.

Nästa dag när vi skulle ta båttaxin till Chinatown så blev vi lite senare än vi tänkt. För kameran var SPÅRLÖST borta! Mamma och Johanna var nere och letade på gatan och kollade på de ställen det varit på kvällen innan, medans jag och pappa letade på hotellrummet. Och där låg den mellan ett par väskor och sängen. När vi kom farm till Chinatown gick vi längst en lång gå gata med en massa affärer och stånd. Det var väldigt svalt och skönt där. Vi hittade några slags metallmangneter eller vad man ska kalla de, som de går runt och säljer på gatan där vi bor. De kostade 5 bath styck för 1 par, och de säljer de på gatan för 50-100bath! Men vi hade redan listat ut att dom inte kunde varit så dyra eftersom en av de som gick runt och sålde gav bort ett par åt Johanna. Vi var långt ifrån slutet när vi vände om och tog en båttaxi tillbaka. När vi kom tillbaka låg vi vid poolen och köpte något att dricka och njöt av utsikten av Bangkok.

Sista dagen i Bangkok. Vi checkade ut våra väskor och lämnade in de på samma ställe som vi lämnade in dom samma dag som vi checkade in.  Sen gav vi oss iväg mot ett zoo i Bangkok. Och tro det eller ej, men det fanns ett nöjesfällt på zoot och många av karusellerna såg ut som de i Sverige! Men jag och Johanna åkte ingen.

Djuren på zoo såg väldigt uttråkade allihopa .. Jag kan då säga att det är sista zoot jag tänker gå på i Thailand. I en elefantpark, eller vad man ska kalla det så var det det en fontän och den lyckades Johanna få igång på, gissa om hon blev blöt? Ja är i alla fall rätt svar! xD När hon skulle byta till torra kläder hittade jag 4st fallabellor, de var jätte söta och jag tog en massa bilder på dem! När de lyckats slitit mig därifrån så åt vi. Sen drog vi oss tillbaka till Khosan och satt vid internet. Efter det gick vi och åt och fixade lite färdkost. Jag köpte också en ROSA pumaväska! :D Där efter tog vi oss till tågstationen och väntade 1,5h på att tåget skulle gå. Sen rullade vi iväg och det blev en sömnlös natt …

Elefanter på Kho San Road

Del av Jim Thompson House.

Jag och Johanna vid STOR liggande Buddha.

En ny liten Gustaf, kanske? :D

Små söta hundvalpar.

Söt vovve.

Solnedgång över Bangkok.

Kanske också en ny Gustaf?

Rosa taxibil.

Girafferna, en av dagens höjdpunkter!

Gullig liten Fallabella hingst.

Söt liten Fallabella hingst.